Picasso i jego przyjaciel Michał Smajewski (Sima)
Pablo Picasso i Michał Smajewski zaprzyjaźnili
się w Golfe Juan podczas wakacji w 1946 roku. Picasso pierwszy raz po wojnie
mógł powrócić na ukochane Lazurowe Wybrzeże, które przypominało mu rodzinną
Malagę, gdzie wreszcie mógł korzystać z dobrodziejstw słońca plaży i ciepłego morza. Natomiast Sima, młody polski rzeźbiarz i fotograf, pracował tam oraz przechodził
rekonwalescencję po obozie zagłady w Auschwitz. Dzięki Simie Picasso
przez kilka miesięcy miał swoją pracownię w zamku Grimaldich w Antibes, to
również Sima pierwszy raz pokazał Picassowi Vallauris i tamtejszą pracownię
ceramiczną, gdzie malarz osiedlił się na stałe i sam zaczął tworzyć ceramiki. To
również dzięki Simie posiadamy teraz setki zdjęć Picassa z tego pięknego słonecznego lata na Lazurowym Wybrzeżu.
Picasso i Sima w Zamku Grimaldich w Antibes, źródło http://www.film-documentaire.fr |
Michał Smajewski (Michel Sima) urodził się w 1912 roku w Słonimie w polskiej rodzinie
pochodzenia żydowskiego. Już w wieku 17 lat wyjechał do Paryża, aby studiować
rzeźbę na prestiżowej uczelni Académie de la Grande Chaumière, znajdującej się na
Montparnasse. Warto wspomnieć, że na tamtejszą akademię uczęszczali wcześniej lub później m. in. Louise Bourgeois, Tamara de Lempicka, Aleksander Calder, Alberto Giacometti, a także słynny piosenkarz Serge Gainsbourg. Tam bardzo szybko wtopił się w ówczesną bohemę artystyczną Paryża
lat 30-tych, nawiązując liczne kontakty, wśród jego bliskich znajomych znaleźli
się między innymi: Jean Cocteau, Francis Picabia, Paul Éluard, Max Ernst, Robert
Desnos. Ten ostatni zapoznał go właśnie z Pablem Picassem. 1942 roku Michał
Smajewski został zatrzymany i przewieziony do obozu zagłady w Auschwitz,
następnie do obozu pracy Blachowni.
Muzeum Picassa, Zamek Grimaldich, źródło antibesjuanlespins-congres.com |
Powrócił do Francji w 1945 roku, poważnie chory i wyczerpany, postanowił
osiedlić się w Cannes. To był wspaniały czas, świat powracał do normalności
po wojnie, wszyscy się cieszyli, że to już koniec, chcieliśmy korzystać z życia
w pełni, wspomina Sima podczas wywiadu radiowego przeprowadzonego w 1982
roku. Po życiu w obozach pracy Lazurowe Wybrzeże było niczym raj dla Michała
Smajewskiego, oprócz rzeźby zaczął także specjalizować się w fotografii. Zatrzymał
się u swojego przyjaciela Dora de La Souchère, archeologa i konserwatora Muzeum
Grimaldich w Antibes. W 1946 roku w Golf Juan spotkał ponownie Picassa, który
przyjechał podczas tego upalnego lata na Riwierę Francuską wraz ze swoją nową
partnerką, również malarką Françoise Gilot.
Pablo Picasso i Francoise Gilot źródło www.flickr.com |
Malarze skarżyli się, że oboje nie mają miejsca, aby pracować, wówczas Sima zapoznał Picassa z Romualdem Dor de la Souchère, a ten od razu zaproponował mu wykorzystanie części zamku Grimaldich jako swojego atelier, pomieszczenie było ogromne, zajmowało całe południowe skrzydło zamku na drugim piętrze, Picasso pracował tam codziennie od września do listopada. Sima towarzyszył malarzowi, dokumentował jego pracę, fotografie są obecnie cennym materiałem ukazującym etapy pracy Picassa.
źródło https://encheres.catawiki.eu |
Pablo
Picasso czuł się bardzo swobodnie w towarzystwie Michela Simy, czasem mu
pozował, a czasem całkowicie zatracał się w swojej pracy. Wtedy najlepiej widać
jego metodę podczas tworzenia, często odchodzi od jednego działa, poświęca swoją uwagę
innemu, przechodzi kolejno do następnych prac, kończy je, domalowuje coś,
myśli, zastanawia się, aby wrócić do tego pierwszego. Artysta w tym okresie
zwrócił się w stronę malarstwa figuratywnego, kubistycznego, często malował
minotaury, swoją partnerkę i przyjaciół, na obrazach pojawia się także Sima. To
był bardzo szczęśliwy okres w życiu Picassa, co znajduje odbicie w jego
malarstwie, wtedy też dowiedział się, że Françoise Gilot spodziewa się ich
pierwszego dziecka, Picasso w wieku 65 lat miał ponownie zostać ojcem.
źródło https://actualitesvoyages.wordpress.com |
Artyści spędzali też czas prywatnie, Sima pomagał Picassowi w zdobywaniu materiałów do pracy, których po wojnie brakowało. Françoise Gilot w wywiadzie udzielonym w 2004 roku powiedziała, że Picasso nazywał Simę ministrem spraw wewnętrznych, który był odpowiedzialny za wszystko, całą organizację pracy. Opowiada okoliczności powstania największego obrazu Picassa, który namalował tego lata w Antibes ''Radość życia". Wspólnie pojechali do Cannes, aby znaleźć płótno odpowiedniego formatu, zamówili specjalnego vana, aby je przetransportować, Sima zorganizował też farby, które kupił w pobliskim porcie.
To również podczas tego lata Michel Sima pokazał Picassowi słynne Vallauris, gdzie następnie malarz osiedlił się na stałe, zaczął tworzyć słynne ceramiki, a także odnowił według swojego projektu średniowieczną kaplicę (osobny artykuł tutaj). Michał Sima również zajmował się tworzeniem ceramik, prawdopodobnie jego pasja stała się także inspiracją dla Picassa. Na wielu ceramicznych talerzach i innych naczyniach pojawia się motyw sowy. To właśnie Sima pewnego razu, idąc do Muzeum Grimaldich znalazł małą, ranną sowę, zabrał ją do pracowni Picassa, ten się nią zajął, szybko odzyskała siły i tak się przyzwyczaiła do malarza, że nie chciała już go opuścić. Picasso był znany ze swojej miłości do zwierząt, sowa znalazła nowy dom, a przy okazji stała się też nową modelką malarza.
Kiedy
przedłużone wakacje Picassa dobiegły końca i miał wrócić do Paryża w
listopadzie 1946 roku przekazał dla Muzeum Grimaldich 23 obrazy i 44 rysunki. 22
września 1947 roku odbyła się oficjalna inauguracja sali Picassa w muzeum.
Natomiast w 1948 roku Picasso wraz ze swoją rodziną osiedlił się na stałe na
Lazurowym Wybrzeżu, właśnie w Vallauris. W tym samym roku przekazał do muzeum
78 ceramik powstałych w pracowni Madoura w Vallauris. Prawdziwy
tytan pracy!
W 1966 roku Muzeum Grimaldich zmieniło nazwę na Muzeum Picassa w Antibes. Obecnie drugie piętro muzeum ma dokładnie taki sam rozkład jak za czasów pracowni malarza. W muzeum znajduje się wiele obrazów, rysunków i ceramik malarza, jak również innych mu współczesnych malarzy, takich jak Nicolas de Staël, Fernand Léger Hans Hartung, Kostia Terechkovitch, Paul Leuquet Germaine Richier czy Joan Miró.
Źródła:
Picasso w Vallauris |
W 1966 roku Muzeum Grimaldich zmieniło nazwę na Muzeum Picassa w Antibes. Obecnie drugie piętro muzeum ma dokładnie taki sam rozkład jak za czasów pracowni malarza. W muzeum znajduje się wiele obrazów, rysunków i ceramik malarza, jak również innych mu współczesnych malarzy, takich jak Nicolas de Staël, Fernand Léger Hans Hartung, Kostia Terechkovitch, Paul Leuquet Germaine Richier czy Joan Miró.
Francoise
Gilot w wywiadzie przyznała, że gdyby nie Sima, muzeum Picassa by nie
istniało.
Źródła:
Henry
Gidel, Picasso, WAB, 2004
Chsistian
Tran, Picasso et Sima, le modeleur d'amitie, Lyon , 2009 (film dokumentalny)
Strona
internetowa miasta Antibes
https://www.antibes-juanlespins.com/culture/musee-picasso
Zapraszam na Facebook
Ciekawa przyjaźń. Proponuję aby zmienić czcionkę strony, ponieważ polskie znaki wyświetlane są odmienną czcionką.
OdpowiedzUsuńDziekuje bardzo, poprawilam czcionke i wprowadzilam kilka zmian
UsuńPo wtorkowej wizycie w Ville Alexandrine i przekazanych nam przez Ciebie ciekawostek z życia Gombrowicza w Jego sypialni (biurze) + wystawa oraz samo miasteczko (w tym katedrę z mazaiką Chagalla). Środa Monako. W czwartek kontynuowaliśmy z Gosią zwiedzanie okolic Nicei pod kątem sztuki. Trafiliśmy do Antibes, również do Chateau Grimaldi, gdzie właściwie dopiero w tym miejscu poznaliśmy zażyłość Picassa z Simą. Zdjęcia Pana Michała mocno wzbogacają nieco skromną (no ale czego oczekiwać po tak krótkim czasie tworzenia w Antibes) kolekcję muzealną. Właściwie, jak dal nas stanowiły najciekawszą i poznawczą część życiorysu Pabla.
OdpowiedzUsuńDziś odwiedziliśmy Muzeum Chagalla w Nicei. I brakło czasu by odwiedzić jeszcze Matisse'a. Może jutro. A tu czytam w poniższym poście o kaplicy w Vence - Matisse'a...
Chyba przyjdzie nam się zaprzyjaźnić z okolicami Lazurowego i bywać częściej.
Pozdrawiam :)
Artur